آموزش ماساژ پا در منزل در 3 مرحله

مرحله به مرحله ماساژ پا در خانه



گام به گام مراحل ماساژ پا را توضیح می دهیم :

1.     در حالی که پای خود را روی زانوی دیگر خود قرار دهید، بنشینید و لوسیون را به دستان خود برای روغن کاری بمالید.

2.   از بند انگشتان خود برای ورز دادن قسمت زیرین پای خود استفاده کنید و انگشت شست خود را به صورت دایره ای در سمت بالا بلغزانید.

3.   به آرامی انگشتان پای خود را بکشید و آنها را به صورت دایره ای حرکت دهید تا کشش لازم را به آنها ببخشید.

  •     آماده سازی : مرحله آماده‌سازی در ماساژ پای خود بسیار مهم است و باعث می‌شود عضلات و بافت‌های پا آماده‌ی دریافت ماساژ شوند. بنشینید و پای خود را روی زانوی خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید درباره  قیمت تخت ماساژ 

نشستن به شما این امکان را می دهد که به راحتی و بدون افتادن به پای خود برسید. روی یک صندلی، کاناپه یا نیمکت راحت بنشینید. حتی می توانید روی زمین بنشینید، اگر برای شما راحت است. یک پا را خم کنید و مچ پای خود را روی زانو یا ران مقابل قرار دهید تا به راحتی به پای خود برسید. سعی نکنید به پای خودتان برسید اگر درد زیادی برایتان ایجاد کرد. ممکن است لازم باشد از ابزار ماساژ استفاده کنید یا از شخص دیگری بخواهید پای شما را ماساژ دهد.

ابتدا کفش و جوراب خود را درآورید. همیشه حس خوبی به شما دست می دهد، به خصوص اگر روز سختی را در مدرسه یا محل کار داشته باشید.

  •   قسمت بندی پا: با استفاده از انگشتان خود روی پای خود قسمت بندی کنید. شروع کنید با صفحه‌بندی همه نقاط پای خود، از پاشنه تا انتهای انگشتان. این کار به شما کمک می‌کند تا به عضلات و بافت‌های پا خود آماده‌سازی کنید و خونرسانی بهتری را فراهم کنید. لوسیون یا روغن را روی کل پای خود بمالید.

    ماساژ عمقی: در این مرحله، می‌توانید با استفاده از انگشتان خود یا ابزارهای ماساژ عمقی، عضلات پا را ماساژ دهید. برای ماساژ عمیق پای خود را با بند انگشتان ورز دهید. استفاده از بند انگشتان دست مقابل به شما این امکان را می دهد که از فشار بیشتری استفاده کنید.

به طور متناوب ماهیچه های پای خود را فشار داده و رها کنید، مثل اینکه در حال ورز دادن خمیر نان هستید. محکم باش، اما آنقدر فشار مکن که به دردت بخورد.

این حرکت ورز دادن به‌ویژه در قسمت‌های گوشتی‌تر پای شما مانند پایین پاشنه، قوس و توپ پا احساس خوبی دارد.

  •     ماساژ فشاری: با استفاده از انگشتان خود، نقاط فشاری را روی پا پیدا کنید. می‌توانید با استفاده از انگشتان خود یا پلاهای کف دست، فشار ملایم را روی این نقاط اعمال کنید.

برای فشار بیشتر هدفمند، انگشت شست خود را مالش دهید یا فشار دهید.

به جای فشار بیشتر از حرکت کشویی استفاده کنید. پای خود را با هر دو دست بگیرید و انگشتان شست خود را روی سطح بالایی بلغزانید، با فشار محکم اما ملایم در حالی که از انگشتان پا به سمت پشت پا حرکت می کنید. سپس همین کار را در پایین پای خود انجام دهید. شما همچنین می توانید انگشتان شست خود را در دایره های کوچک حرکت دهید تا به تسکین گره ها و عضلات دردناک و سفت کمک کنید.

تشخیص نقاط دقیق روی پا با شست آسانتر از بند انگشتان است. به هر ناحیه ای که احساس درد و سفت شدن دارد بیشتر توجه کنید.

  • مرحله آخر ماساژ :

1)ا نگشتان پا را به آرامی تکان دهید یا بکشید تا آنها را ماساژ دهید.

2) با عقب کشیدن انگشتان پا به آرامی پای خود را دراز کنید.

3) برای تسکین تورم،  پا را به آرامی به سمت بالا و عقب حرکت دهید.
 

4) کشش های سبک پا و مچ پا انجام دهید.



نکته مهم درباره ماساژ دادن پاها در خانه

ماساژ در خانه توسط خودتان نباید ضرری داشته باشد. اگر چیزی دردناک است یا به نظر می رسد که درد پای شما را بدتر می کند، کاری را که انجام می دهید متوقف کنید. قبل از تلاش مجدد با پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید. اگر پزشک به شما توصیه کرده است که پاهای خود را ماساژ ندهید، یا اگر هنوز منتظر مراقبت های پزشکی هستید، می توانید از کیسه یخ یا کمپرس سرد برای تسکین درد و التهاب استفاده کنید. اگر پای شما ملتهب، زخمی یا عفونی شده است از ماساژ خودداری کنید.

قبل از ماساژ پاهای خود از پزشک خود بپرسید که آیا شرایطی مانند استئوآرتریت یا بیماری های عروقی دارید که پاها و پاهای شما را تحت تأثیر قرار می دهد، مانند بیماری شریان محیطی به دلیل بیماری قلبی یا دیابت. اگر باردار هستید در مورد برخی از نقاط بازتابی احتیاط کنید، زیرا برخی از نقاط فشار روی پاهای شما ممکن است باعث انقباضات در رحم شما شود.

اگر لخته خون دارید، پاهای خود را ماساژ ندهید، زیرا ممکن است باعث شل شدن لخته شود.

بازدید: 94تاریخ انتشار : 1402/03/01