مکانیزم تخت های بیمارستانی
مکانیزم تخت های بیمارستانی

اگرچه نام آن بیمارستانی است اما امروزه بسیاری از آنها برای استفاده بیماران از عزیزان خود در منزل استفاده می‌کنند تخت بیمارستانی تختی است که جهت رفاه حال بیماران طراحی و ساخته می گردد یکتخت بیمارستانی حتماً می بایست ویژگی های  داشته باشد.

دارای کنترل کننده هایی برای تنظیم اتوماتیک پارامترهای تخت
دارای ریلها و حفاظ از کناره های تخت برای باز و بسته شده تخت 
ارتفاع کلی تخت قسمت سریع تخت و قسمت‌های پایین تخت قابل تنظیم باشند

تخت های بیمارستانی در منازل نیز مرسوم و مطلوب می باشند تا عزیزان ما در منزل نیز در راحتی کامل باشد در نظر گرفتن چند نکته در انتخاب تخت های بیمارستانی حائز اهمیت می باشد.

  1. اگر بیمار شما فردی سالخورده باشد که مدت زیادی را در طول روز بر روی تخت سپری خواهد کرد حتماً به شما توصیه می شود که از مدل های الکترونیکی سه شکن استفاده نمایید تختهای سه شکن تمامی حالت های دراز کش نشسته را برای بیمار فراهم می کند.
  2.  مدت زمانی که بیمار شما قرار است از تخت استفاده کند مهم است در واقع به شما توصیه می شود در صورتی که بیمار مدت زمانی طولانی از تحقق استفاده خواهد کرد حتماً بهترین مدل را در نظر بگیرید.
  3.  حتماً دقت فرمایید که باز و بسته کردن ریل های محافظ جانبی راحت و آسان باشد و آن را کنترل کنید.
  4.  بالا و پایین تخت بیش از اندازه بلند باشد تا بیمار به راحتی قادر به مشاهده محیط اطراف خود باشد و بتواند پا خود را متناسب به اندازه قدی به زمین بگذارد.

انواع تخت های بیمارستانی

تخت های بیمارستانی نیمه الکترونیک: بهترین نوع تخت ها تنظیم ارتفاع تخت به صورت دستی است اما تنظیم سری و پای تخت به صورت برقی انجام می گیرد.
تخت های بیمارستانی مکانیکی: این طرح ها ساده ترین نوع تخت های بیمارستانی هستند و برای تنظیم ارتفاع و سراپای تخت می بایست به صورت دستی و به وسیله اهرم عمل کرد.
تخت های بیمارستانی الکترونیکی فول: تنظیم ارتفاع کلی طرح به همراه تنظیمات سر و پای تخت به صورت اتوماتیک انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید : تخت ماساژ

انواع تخت های بیمارستانی الکترونیکی:
طرح های بیمارستانی الکترونیکی بر اساس زاویه تخت از چند قسمت قابل تغییر می باشند یا شکسته می شوند و به سه نوع تقسیم می شوند حالت های ایجاد شده برای بیمار و راحتی بیمار با افزایش تعداد شکن ها افزایش می یابد

 تخت های بیمارستانی سه شکن بهترین نوع تخت های بیمارستانی هستند و علاوه بر سر و پایتخت یک قسمت متحرک دیگر در ما بین این دو قرار دارد. که قسمت زیر زانو می باشد .

 تخت های بیمارستانی دو شکن در این تخت ها قسمت سر و پای تخت تغییر و زاویه دار می شود.

تخت های بیمارستانی تک شکن در این طرح ها فقط زاویه سر تغییر می کند.

نکات خرید تخت های بیمارستانی

تخت های مورد استفاده در بخش های مراقبت های ویژه و تخت های طراحی شده برای استفاده عمومی برای هر دو نوع تخت توصیه می‌شود که برخی از کنترل های بیمار و پرستار در دسترس باشد از جمله کنترل های پوزیشن دهی و احضار پرستار و همچنین قفل بیمار دکمه ها باید با علامت ها و کاملا واضح قابل شناسایی باشد تا برای بیمار قابل فهم باشد تخت ها برای مراقبت ویژه همچنین دارای کنترل باشند تا در صورت اورژانس بتوانند تخت را به سرعت به پوزیشن مسطح و پایدار برای انجام تغییرات جا به جا شود همچنین باید دارای پوزیشن قابلیت تنظیم تخت ها برای قطعی برق را نیز داشته باشد.

چرخ های تخت باید حداقل ۵ اینچ قطر داشته باشد تا حمل و نقل از درب ها و همچنین عبور از موانع کوچک که ممکن است در مسیر باشند را تسهیل کند چرخ ها باید قابل چرخش و در محور باشند و حداقل دو تا از آنها باید برای جلوگیری از حرکت ناخواسته قفل شوند.

منبع